Spørgsmål & svar
Få svar på dine spørgsmål
Find svar og hjælp til at bruge de produkter og det udstyr, du har modtaget fra os. Vi hjælper dig med dine produkter og giver dig svar på ofte stillede spørgsmål.
Hvis du bor i en stor bolig eller har flere etager, kan du opleve at din WiFi router ikke kan nå ud i alle hjørner af hjemmet. Der er rigtig mange ting som påvirker dit signal og som kan gøre det svært for WiFi signalet at nå ud til alle rum. Heldigvis har vi en løsning til dig – Med WIFIPlus fra BornFiber er du sikret den bedste WiFi dækning i hjemmet. Vores WiFi eksperter finder sammen med dig frem til den bedste løsning, så dit hjem bliver dækket optimalt med ekstra WiFi enheder. Vi hjælper dig også med selve opsætningen over telefonen. Det er din sikkerhed for at få det optimale ud af dit fibernet i alle hjemmets rum. Indtast din adresse øverst på siden og se vores anbefaling til den optimale WiFi dækning i dit hjem.
Der er flere ting, som kan forstyrre dit WiFi signal – alt fra store møbler, døre, betonvægge, hårde hvidevarer og radioer.
Det er derfor vigtigt, at din WiFi router er sat op, så du får den bedste oplevelse med dit fibernet. Placeringen af din WiFi router har stor betydning for dit signal. Det er derfor vigtigt, at du placerer din router, så signalet kan nå så langt ud i hjemmet som muligt.
Placér din WiFi router
- Frit, højt & centralt i din bolig
- Tæt på hvor dit behov er størst f.eks. stuen eller hjemmekontoret
- Væk fra elektronisk udstyr (PC, Playstation, radio mv.)
- Væk fra metalgenstande (Hårde hvidevare, radiatorer mv.)
Du kan sagtens benytte eget WiFi-udstyr på vores fiberforbindelse. Det eneste det kræver er, at du gør os opmærksom på det, så vi kan åbne op for det på din forbindelse.
Kontakte kundeservice på 70 89 00 00 eller skriv til kundeservice@bornfiber.dk
Du kan læse mere i vores guide omkring gode råd til et stærkt WiFi her
Vi anbefaler, at du tester din internethastighed på en PC med netværkskabel forbundet direkte fra din fiberboks til din WiFi-router, for at konstatere hvilken hastighed du får ind i huset. Herefter kan du, eventuelt via en WiFi-router, foretage en trådløs hastighedstest på speedtest.net
Der medfølger altid en WiFi-router i dit BornFiber abonnement. Det kan dog variere hvilken router som medfølger, afhængig af hvilken hastighed du har valgt. Se nedenstående overblik:
- 100mbit / 500mbit – her medfølger vores Nokia Beacon 2 WiFi-router – se tilslutningsguide her
- 1000mbit / 2500mbit – her medfølger vores Nokia Beacon G6 WiFi-router – se tilslutningsguide her
Har du tilkøbt en ekstra enhed, vil det altid være vores Nokia Beacon 2 WiFi-router
Ja, du kan bestille en fast IP-adresse ved at kontakte kunderservice på 70 89 00 00 eller sende en mail til kundeservice@bornfiber.dk
Hvis WiFi dækningen i dit hjem ikke er tilstrækkelig, anbefaler vi at du læser vores guide med gode råd her.
Skyldes udfordringen med signalet, at du bor i en stor bolig eller har mange etager, kan du nemt tilkøbe ekstra enheder, så signalet når ud i hele hjemmet.
Kontakt kundeservice på 70 89 00 00 eller skriv til kundeservice@bornfiber.dk for at høre mere.
Vi forstår godt at det kan være svært at navigere i, hvilken internethastighed du egentlig har brug for. De vigtigste spørgsmål er; hvad skal du bruge dit internet til? og hvor mange bruger forbindelsen på samme tid?
I dag er den helt store internetsluger TV-streaming og onlinespil. Er I en familie på 4-5 personer, hvor der ses tv og spilles spil via nettet fra 2-3 enheder på samme tid, skal I bruge en højere hastighed, end hvis det kun er én person der bruger internettet. Din trådløse forbindelse fungerer sådan, at når der er flere, der bruger den samtidig, kan det nedsætte hastigheden. Især i dag, hvor vi ikke længere blot bruger nettet til at surfe – men også til at streame, spille online, up- og downloade og meget mere.
Hvis du oplever, at dit internet er langsomt når der er mange online på samme tid, så kan du med fordel vælge en højere hastighed.
Hvis du har valgt en ekstra WiFi-enhed eller flere enheder via WiFiPlus, skal de ekstra enheder forbindes til din WiFi-router.
Hvis en ekstra Nokia Beacon router skal tilsluttes, skal den første gang tilsluttes med et netværkskabel til den første enhed. Tilslut kablet til en LAN port på den første enhed og WAN porten på den ekstra enhed. Tilslut strømforsyningen og tænd for routeren i bunden. Enheden lyser hvidt og gult, når den første gang bliver konfigureret. Når den er klar, lyser den blåt. Nu er enheden klar til at blive frakoblet og placeret længere væk, så du kan få en optimal dækning i hjemmet. Hvis enheden lyser rødt, kan det være fordi den står for langt væk fra den første enhed.
Du kan se vores tilslutningsguides og få gode råd til opsætningen af dit WiFi her
Du skal forbinde til det netværk som står skrevet i den velkomstmail du har modtaget som ny kunde – du skal derfor ikke se i bunden på din WiFi-router. Netværksnavnet vil altid som standard starte med “bf”.
Du kan også finde netværksnavnet ved at logge ind på “Mit BornFiber“. Her kan du også selv ændre netværksnavn og kode.
Det er meget svært at svare entydigt på, da det i høj grad afhænger af hvilke forhindringer det trådløse signal skal igennem i hjemmet. Dvs. typen af vægge, etager, vinduer, møbler osv. påvirker alt sammen det trådløse signal. Som udgangspunkt rækker WiFi-routeren 15 meter gennem et par almindelige vægge, og en enkelt etage. Oplever du problemer med rækkevidden, kan du med fordel tilkøbe en ekstra WiFi-enhed eller vores WiFiPlus løsning. Kontakt kundeservice på 70 89 00 00 eller skriv til kundeservice@bornfiber.dk for at høre mere.
Processen for etablering af fibernet afhænger af hvor i landet du bor. Har du allerede en fiberboks installeret i dit hjem, kan du få leveret bredbånd fra dag til dag.
Sjælland & Øerne
- Du bestiller bredbånd online på bornfiber.dk eller på 70 89 00 00. Du får tilsendt en bekræftelse på din bestilling på mail.
- Du bliver kontaktet af vores kundekonsulent, hvor I sammen aftaler et besøg hvor vi gennemgår detaljerne, samt udfører installation af din fiberboks.
- Entreprenøren graver en rende til fiberrøret, fiberen forbindes og renderne dækkes pænt til igen. Hurra! Fra denne dag er din fiberforbindelse aktiv.
Bornholm
- Du bestiller bredbånd online på bornfiber.dk eller på 70 89 00 00. Du får tilsendt en bekræftelse på din bestilling på mail.
- Du bliver kontaktet af en kundekonsulent, som efter aftale med dig gennemgår detaljerne vedrørende gravning og montering af fiberboks hjemme hos dig. Herefter underskrives aftalen for installationen.
- Entreprenøren kommer ud og graver en rende til fiberrøret. Rørene til fiberen lægges ned, og renderne dækkes til igen. Teknikeren puster derefter fiberen ind i rørene med specielt udstyr.
- Kundeservice tager kontakt til dig med henblik på et besøg, hvor vores tekniker kan installere fiberen. Hurra! Fra denne dag er din fiberforbindelse aktiv
Du kan læse mere om etablering af fiber og installationsprocessen her
For at kunne få fibernet leveret af BornFiber kræver det at der er gravet lyslederkabler i dit område. Du kan tjekke din adresse på vores hjemmeside ved at slå din adresse op i søgefeltet, som oftest er vist øverst på siden. Der vil stå hvilke muligheder der er for internet på din adresse.
Fibernet er en form for internetforbindelse, som bruger optisk fiber, også kaldet lyslederkabler, til at overfører data lynhurtigt. Fibernet er den hurtigste form for internet i dag og er især populær, da man med fibernet nemt kan opnå høje download og upload hastigheder som privatperson. I disse år bliver der for alvor rullet fiber ud i hele Danmark, og det er der en særlig grund til. Fibernet er nemlig den med afstand bedste netværksteknologi – både nu, men også i fremtiden, hvor helt almindelige husstandes behov for en hurtig og stabil forbindelse bliver afgørende for at få dagligdagen til at hænge sammen.
Fibernet giver den hurtigste og mest stabile internetoplevelse. Et fiberoptisk kabel er lige så tyndt som et menneskehår, og kan med lysets hastighed transportere store datamængder. Det skyldes, at data bliver transporteret igennem et lyslederkabel, som sikrer en langt hurtigere og mere stabil forbindelse end f.eks. kobberledninger kan.
De fleste danske hjem har historisk set fået deres internetforbindelse via enten telefonstikket (ADSL) eller tv-stikket (Coax), som i disse år er ved at blive udfaset mange steder. De ”gamle” teknologier er kendetegnet ved, at deres primære formål har været at levere enten telefon- eller tv-signal. De har et asymmetrisk forhold mellem upload- og downloadhastighed, da behovet for at hente data ned ofte har været større end behovet for at uploade data. Båndbredden på disse teknologier, bliver ofte udfordret når der er mange andre der bruger nettet på det samme tidspunkt. Mobilt Bredbånd (5g eller 4g) bruger mobilnettet til at levere internet til husstanden. Teknikken betyder at der kan forekomme påvirkninger på forbindelsen mellem husstand og nærmeste mast, samt at man “deler” mastens kapacitet, hvilket kan påvirke både stabilitet og hastighed i de “travle” timer. Mange abonnementer har derudover et maks. loft på dataforbruget.
Fibernet er i modsætning til de ”gamle” teknologier, skabt til at levere internet. Hastigheden er symmetrisk (samme up- og downloadhastighed), hvilket samlet set giver en langt bedre oplevelse – uanset om du skal downloade eller uploade. På samme tid er fibernettet langt mere stabilt, da det ikke på samme måde bliver påvirket af, hvor mange andre der bruger nettet på samme tid, eller hvornår på dagen du er online. Gamer du eller dine børn f.eks., vil forskellen tydeligt kunne mærkes, da spillet ikke vil opleves hakkende med en fiberforbindelse.
Du kan læse mere om hvorfor du skal vælge fibernet her
Du kan skrive dig op her og så vil vi kontakte dig når der er mulighed for fiber på din adresse.
Hver gang du tænder TV-boksen, skal den initialisere og downloade TV-portalen med videre på ny. Det kan tage noget tid, og derfor lader de fleste TV boksen være tændt. Som med alt andet elektrisk udstyr, bør du tage stikket ud, hvis du er bortrejst i en længere periode. Hvis du oplever problemer med din TV-boks, skal du slukke og tænde den igen. Derved bliver TV-boksen opdateret, og den burde virke igen. Du kan med fordel lære om Active Standby i denne video.
Hvis du ikke har et fladskærms-TV, så skal du benytte dig af SCART-stikket på TV’et. Her tilbyder vi 2 TV-bokse, der har SCART-stik; AirTies 7210 og 7310. Dog kan man ikke modtage HD-kanaler via denne type stik.
Tjek at din TV-boks er tilsluttet korrekt til din fiberboks. Som standard vil dette være port 4 i fiberboksen. Sluk eller fjern strømtilslutning til din TV boks, og tænd igen, for genstart af boksen. Vent et øjeblik. Virker dette ikke, kontakt da kundeservice.
Gå ind under Kanalliste, og tjek om de kanaler, du savner, er valgt fra. Er det ikke tilfældet, skal du kontakte BornFiber.
Blæseren kan støje, når du tænder for din TV-boks med harddisk. Det skyldes, at blæseren kører op i omdrejninger, når du tænder boksen. Efterfølgende vil blæseren køre ned i omdrejninger igen. Hvis ikke blæseren falder i omdrejninger og dermed høres som en svag summen, kan der være tale om en fejl på boksen. Kontakt venligst BornFiber for yderligere information.
Tjek om tv-boksen lyser blåt i tænd knappen og at tv’et er tændt. Tjek derefter om der går internetkabel direkte mellem tv-boksen og routeren (Skal helst side i port 4 i vores router). Tjek at hdmi-kablet mellem TV-boks og TV sidder ordentligt i både i TV-boks og TV. Virker det stadig ikke, så kontakt BornFibers kundeservice.
Du kan programmere den nye Waoo Fjernbetjening til også at betjene dit TV. Se Brugervejledning til Waoo Fjernbetjening som du finder på waoo.dk/vejledninger.
TV-selskaberne, som leverer signalerne til os, bestemmer den lydstyrke, vi sender dem ud med. Derfor kan lydstyrken variere fra kanal til kanal. Dette er helt normalt og gælder for alle, der leverer TV.
Det er normalt, at det hakker 2-3 sekunder i billedet, når du skifter kanal. Hvis du oplever hakken udover det, så tjek, at kablerne sidder rigtigt i stikket. Hvis TV-boksen ikke allerede er kablet direkte til fiberboksen, så kan du prøve dette. Hvis signalet ikke hakker, når du gør dette, kan det skyldes problemer med din switch. Hvis du fortsat har problemer, skal du kontakte BornFiber.
Fjernbetjeningen og tv-boksen har mistet parringen. Det kan evt. skyldes at du har skiftet batterier i din fjernbetjening. Det første man skal gøre, er at holde ”ok” knappen og ”1” knappen nede i 5 sekunder. Virker fjernbetjeningen stadig ikke, så hold ”ok” og ”2” inde i fem sekunder og bagefter ”ok” og ”pause” (Sølvknappen i bunden) nede i fem sekunder.
Nej, din TV-boks skal kables til vores fiberboks. Vi har ikke en trådløs TV-boks på markedet endnu.
Det kan være, fordi dit SCART- eller HDMI-kabel ikke sidder rigtigt i dit TV eller din TV-boks.
Du kan se kanallisten her. Under hver TV-pakke, kan du klikke på ”Vis kanaler” og se alle de kanaler, der er inkluderet i hver pakke.
Man kan se TV2-play på computeren på følgende side: https://play.tv2.dk/. Ellers kan man download TV2-play appen på smartphone, tablet eller smart TV.
Ja, dit TV skal blot have en indgang til et SCART- eller HDMI-stik/kabel.
Når du har et TV-abonnement hos os, har du automatisk adgang til nedenstående funktioner. Vi har samlet nogle instruktionsvideoer, der forklarer hvordan man benytter sig af dem:
Du kan koble ét TV til TV-boksen. Har du flere TV, skal du bruge flere TV-bokse.
Vi tilbyder også TV via streaming, derfor har vi samlet disse to instruktionsvideoer, der forklarer i detaljer, hvordan man benytter sig af app’en til Android eller IOS.
Bemærk, at man skal have en Chromecast, et Apple TV eller et TV med indbygget cast-funktion, før man kan benytte sig af denne løsning.
Man kan være op til 2 brugere, der benytter app’en samtidig, og have den installeret på op til 5 enheder samtidig. Har du en af vores TV-pakker, har du automatisk adgang til streaming-TV.
Hvis du ikke får fat i TV-kanalerne på TV-portalen, er der med stor sandsynlighed sket en fejl i oprettelsen af dit abonnement, eller også sidder TV-boksen i en forkert port i fiberboksen. Tjek at TV-boksen er tilsluttet port 4 i fiberboksen, ellers kontakt BornFiber for at få rettet fejlen.
Ja, det kan du godt. Hvis du har et TV-abonnement som Waoo eller Waoo Go, så kan du streame dit TV. Du skal bare download Waoo web TV-appen på dit smart TV, smartphone, tablet eller logge ind på waoo.tv på din computer.
Det kan være, at “mute” er slået til på TV boksen og/eller dit TV. Er mute slået til på TV-boksen, vil dette fremgå på din TV-skærm. Kontroller med fjernbetjeningen, at der ikke er skruet helt ned for lyden på din TV-boks og/eller dit TV. Vi anbefaler, at du skruer helt op for lyden på dit TV, så du kun styrer lyden på din TV-boks.
Du kan slå undertekster til og fra under menupunktet Opsætning. Tryk OK for at vælge den opsætning, som du ønsker at ændre.
Hvis ikke du kan finde alle kanaler du betaler for, skal du gøre følgende: Tryk menu > Gå hen på TV > Gå op på favoritter > Tryk derefter ok på alle, så en af favoritmulighederne ikke er valgt. Så burde du kunne se alle kanaler du betaler for.
Hvis du har tilsluttet et surround anlæg eller lignende til din TV-boks, kan du kun få lyd på, såfremt dit anlæg understøtter afspilning af AAC lydformat, da DR benytter dette lydformat til surround-lyd. Der vil være almindelig AC3 lydformat via SCART og HDMI udgangene, så i tilfælde af at dit anlæg ikke understøtter AAC, anbefaler vi, at du bruger lyd via HDMI eller SCART til disse kanaler.
Når du flytter skal du kontakte os på 70 89 00 00 eller skrive en mail til kundeservice@bornfiber.dk med følgende oplysninger:
- Kundenummer
- Nuværende adresse
- Din nye adresse
- Dato for flytning Hvilket abonnementet/produkter du ønsker på din nye adresse
Når du har valgt fibernet fra BornFiber, er det vigtigt at du husker at få opsagt dit nuværende abonnement, så du ikke bliver opkrævet fra flere udbydere. Her er en guide til hvordan du nemt og enkelt får opsagt dit nuværende internet. Du kan med fordel opsige dit nuværende abonnement en måned inden dit BornFiber abonnement træder i kraft – så er du sikker på at være online igennem hele forløbet.
Du kan fysisk returnere og afhente udstyr på Bymarken 9, 3790 Hasle – alle hverdage fra kl. 9-16 og fredag fra kl. 9-15:30.
Når du opsiger et abonnement, bedes du enten aflevere eller sende dit udstyr retur til os. Du kan sende udstyret med omdelt pakkepost til Bymarken 9, 3790 Hasle – husk at notere dit kundenummer på pakken.
Gå ind på Mit BornFiber. Her kan du logge ind og se dine regninger og ændre betalingsmetode, kundeoplysninger og navn og kode til dit internet.
Har du et sommerhusabonnement, som du gerne vil sætte i hvile, skal du kontakte os og aftale hvornår dit abonnementet skal i hvile, og hvornår dit abonnementet skal åbnes igen. Du kan også selv lave ændringerne på mitbornfiber. Du betaler et gebyr på 99 kr. hver gang en ny hvileperiode begynder. En hvileperiode koster 99 kr. om måneden for en hel lukning for internet, og 119 kr. hvis der skal være en lille forbindelse ift. (varmepumpe).
Kontakt os på 70 89 00 00. Du kan også sende en mail til kundeservice@bornfiber.dk
Dit abonnement er som udgangspunkt bindende i de første 6 måneder fra abonnements ikrafttræden. Du kan til enhver tid opsige abonnementet med en måneds varsel, dog tidligst med virkning fra ophøret af bindingsperioden.

Mange tak
Vi ringer til dig så snart det er muligt
Se BornFibers privatlivspolitik
Der skete en fejl
Ring venligst til kundeservice på 70 89 00 00